1. ročník druhej časti prvého stupňa

18.10.2016

Stupnice:

Periodizácia dejín európskej hudby:  https://cs.wikipedia.org/wiki/Periodizace_d%C4%9Bjin_evropsk%C3%A9_hudby

Klasicizmus- znaky: 

Klasicizmus je umelecký sloh, ktorý sa v hudbe prejavoval približne v rokoch 1730-1820. Hoci za koniec baroka je považovaná až smrť J. S. Bacha (1750), je nutné si uvedomiť, že bol v svojej dobe považovaný za nemoderného, pretože sa obdobie jeho vrcholnej tvorby prekrýva s tzv. galantným štýlom (v iných umeleckých odvetviach nazývané tiež rokoko) a najmä nastupujúca mladá generácia hudobníkov prinášala nový štýl hudby, ktorý sa dá charakterizovať ako 1: zjednodušenie barokovej prezdobenosti a komplikovanosti a 2: ustálenie pravidiel (týkajúcich sa viacerých oblastí v hudbe).

Konkrétne znaky hudobného klasicizmu:

  • Reforma opery:
    1: Ch. W. Gluck- zrovnoprávnenie hudobnej a dramatickej zložky opery. (V baroku začala značne prevažovať hudobná virtuozita na d hereckou zložkou.)
    2: G. B. Pergolessi- vznik komickej opery (opera buffa). (V baroku prevažovali antické námety- drámy a tragédie)
  • Oratórium začalo používať aj svetské námety- napr. J. Haydn- Štvoro ročných období. V baroku bolo oratórium typickou chrámovou skladbou. Neskôr si zachovalo iba vonkajšie znaky- viacčasťové vokálno-inštrumentálne dielo bez dramatickej zložky.
  • Hromadné používanie klavíra- jeho predchodca bolo čembalo, ale neumožňovalo postupnú dynamiku. Bol to tiež klávesový nástroj, ale fungoval na princípe brnkacieho nástroja (klavír- úderový).
  • Zavedenie postupnej dynamiky- teda crescendo a desrescendo. Predtým sa uplatňovala tzv. terasovitá dynamika (skoková), teda náhle zmeny sily zvuku. Táto zmena sa začala uplatňovať v Mannheimskej škole (J. V. Stamic).
  • Ustálenie zloženia orchestra- zvyčajne 30-40 členov. Základ tvoriili sláčikové a drevené dychové nástroje. Z plechových len trúbky a lesné rohy, z bicích len kotly. L. van Beethoven (prechod k romantizmu) rozšíril orchester o nové nástroje a zvýšil počet členov. V baroku sa hudobné nástroje presne neurčovali- obsadenie bolo vždy podľa toho, akí hudobníci boli k dispozícii.
  • Povýšenie komornej hudby na koncertnú úroveň- najmä sláčikové kvarteto (1+2 husle, viola, violončelo) a dychové kvinteto (priečna flauta, hoboj, klarinet, lesný roh, fagot). Predtým boli komorné skupiny používané prevažne v domácom, alebo amatérskom muzicírovaní.
  • Nadvláda homofónie- jedna vedúca melódia sprevádzaná akordmi prevažne založenými na hlavných harm. funkciách (T, S, D), prípadne s prechodmi do príbuzných tónin (Paralelená, Rovnomenná, Dominantá, Subdominantná). Melódia (prevažne sviežeho charakteru a zreteľného členenia (motív, fráza, veta)) je hlavným nositeľom obsahu skladby.

TYPICKÉ HUDOBNÉ FORMY

  • Symfónia- Orchestrálna skladba. Vznikla z talianskej sinfonie. V Mannheimskej škole zavedené pravidlá: 4 časti- Rýchla, Pomalá, Tanečná, Rýchla. V iných oblastiach sa ešte dlho komponovali trojčasťové symfónie podľa barokovej schémy R-P-R. (C. Ph. E. Bach, v detstve aj W. A. Mozart). Ukážka
  • Sonáta- Skladba pre sólový nástroj, najčastejšie klavír, alebo husle so sprievodom klavíra (ale aj violončelo, hoboj a iné). Pravidlo 3 častí: Expozícia- Rozvedenie- Repríza, pričom expozícia je založená na dvoch navzájom kontrastných (charakter, tónina, tempo) melódiach- témach, v rozvedení sa jedna, alebo obidve témy spracúvajú a v repríze sa zopakuje expozícia, avšak bez kontrastu. V baroku nebol určený počet častí (hoci často bývali tri), takisto existovali sonáty pre rôzny počet sólových nástrojov, napr. triová sonáta- 2 nástroje + BC. Ukážka
  • Cyklická sonátová forma- rozsiahla (prevažne klavírna) skladba. Má rovnaké časti, ako symfónia. Samotná sonáta tvorí jej prvú časť.
  • Sólový koncert- vznikol z barokového concerta grossa. Skladba pre sólový nástroj (najčastejšie husle, klavír, trúbka, violončelo) so sprievodom orchestra. Ukážka
  • Rondo- Cyklická skladba založená na opakovanom viac násobnom návrate hlavnej myšlienky- témy po jej striedaní s charakterovo odlišnými časťami- kupletmi.
  • Variácie- Viacčasťová skladba založená na (zvyčajne) úvodnom predvedení témy, jej následnom viacnásobnom predvedení v zmenenej podobe (variácie- tempo, tónina, rytmus, presun melódie do iného hlasu, ....) a záverečnom zopakovaní pôvodnej témy. Ukážka
  • Divertimento, Serenáda - voľnejšie (bez prísnych pravidiel, nie pomalšie) formy. Ukážka

Prehľad skladateľov obdobia klasicizmu

Mannheimská škola - nie budova, ani inštitúcia, ale skladateľský štýl- móda, ktorá vznikla v meste Mannheim v Nemecku. Jan Václav STAMIC(1717-1757) český skladateľ, huslista a dirigent. Stál pri zrode klasicizmu. Hlavný predstaviteľ Mannheimskej školy. Položil základ (začal uplatňovať nové pravidlá) sonátovej formy (3 časti) a symfónie (4 časťová, jej predchodcom bola baroková trojčasťová sinfonia), Zaviedol crescendo a decrescendo.Komponoval-Symfónie, Komorné a Sólové skladby (najmä pre husle (logicky, keď bol huslista)) Spolu s ním tam pôsobili aj jeho synovia. František Benda a Jiří Antonín Benda. Boli bratia (huslisti). Pôsobili v Berlíne, kde v tom čase ešte komponovali 3 časťové symfónie. V Berlíne pôsobil aj Carl Philipp Emanuel Bach (1714 - 1788), druhý najstarší syn Johanna Sebastiana Bacha, sa preslávil ako čembalista, skladateľ a pedagóg. Bol v službách pruského kniežaťa Fridricha II., ktorý o.i. obstojne hral na flaute. Známi sú aj jeho bratia Wilhelm Friedemann Bach a Johann Christian Bach. V Taliansku pôsobil Josef Mysliveček (1737-1782), rodák z Prahy, avšak Taliani ho považujú za svojho národného skladateľa. Bol veľmi populárny a prezývali ho "Božský Čech". Za hlavných predstaviteľov klasicizmu sa však považujú najmä: Joseph HAYDN(1732-1809)- rakúsky skladateľ, kapelník kniežaťa Esterházyho. Typický predstaviteľ klasicistickej symfónie. Zakladateľ sláčikového kvarteta nového štýlu (ako koncertné zoskupenie). Podnikol aj dve umelecké cesty do Anglicka. Počas jednej z nich ho na jeho vlastné odporúčanie zastupoval J.N.Hummel (ktorého kvality sa dnes iba objavujú) Tvorba J. Haydna:-104 symfónií (Vojenská, Londýnska, Oxfordská, S úderom na kotly, Prekvapenie),- 83 sláčikových kvartet,-Iné komorné a vokálno- inštrumentálne skladby (Oratóriá: 4 ročné obdobia, 7 slov Vykupiteľových na kríži (a hudbu z neho aj ako sláč. kvarteto)) Michael Haydn- mladší brat J. Haydna. Pôsobil u biskupa v Salzburgu, teda sa poznal aj s Mozartovcami. Wolfgang Amadeus MOZART(1756-1791)- rakúsky klavírista (v detstve aj huslista), ale najmä skladateľ, jeden z najlepších skladateľov všetkých čias. Už v detstve nazývaný zázračným dieťaťom (prvú operu napísal, keď ma 12 rokov). Zo začiatku slúžil ako hudobník u biskupa v Salzburgu, potom sa stal nezávislým a do smrti žil vo Viedni. Komponoval skladby každého druhu- najmä: Opery-24 (Bastien a Bastienka, Cosi fan tutte, Figarova svadba,Don Giovanni, Čarovná flauta, Titus), Symfónie-41(54) (Pražská, Linecká,Jupiterská) Chrámové skladby - (Ave Verum Corpus), omše (Korunovačná, Requiem- omša za zomrelých, dokončil ju jeho žiak, lebo Mozart v čase komponovania umrel) Klavírne sonáty, Klavírne skladby (Rondo Alla Turca- Turecký pochod) Komorné skladby (Malá nočná hudba,...) Leopold Mozart- huslista u biskupa v Salzburgu. otec W. A. Mozarta, ktorého naučil základy všetkého, čo dosiahol a organizoval mu koncertné cesty v detstve. Ludwig van BEETHOVEN (1770-1827)- nemecký skladateľ, zavŕšiteľ viedenského klasicizmu. Žiak J. Haydna a Antonia Salieriho. Tretí z veľkej trojice Haydn- Mozart- Beethoven. Od polovice života mu slabol sluch, nakoniec ohluchol úplne (Ako hluchý napísal svoje najslávnejšie skladby). 9 symfónií (známe najmä č. 3- Eroica (Hrdinská), č. 5- Osudová, č. 6- Pastorálna a č. 9 s Ódou na radosť). okrem toho najmä klavírne skladby (Pre Elišku).Klavírne koncerty(5),Klavírne sonáty (Waldštejnská, Patetická, Mesačného svitu),Opera Fidelio,Oratórium Kristus na Olivovej horeKomorné skladby. Antonio Salieri (1750-1825) V tom čase najslávnejší skladateľ v Rakúsko-Uhorsku. Cisársky dvorný skladateľ a učiteľ (o.i. Beethovena a Schuberta). Žiak CH. W. Glucka. Komponoval Symfónie, Opery, Komorné skladby. Medzičasom upadol do zabudnutia, ale v súčasnosti sa opäť stáva populárnym. Johann Nepomuk HUMMEL(1778-1837)- rakúsky skladateľ, učiteľ hudby a klavírny virtuóz, narodil sa v Bratislave. J. Haydn ho určil za svojho nástupcu u kniežaťa Esterházyho. Vydal aj klavírnu školu, kde prvý poukázal na dôležitosť prstokladu. Jeho žiakom bol aj C. Czerny, ktorého klavírna škola (čiastočne prevzatá od Hummela) sa používa dodnes. -Klavírne skladby(sonáty, rondá, variácie), Komorné skladby, Koncerty, Kantáty, Omše. Christoph Willibald Gluck (1714 - 1787) (viac hereckej zložky) a Giovanni Battista Pergolesi (1710 - 1736) (komická opera) boli reformátori opernej tvorby. Na Slovensku bolo centrum hudby najmä v Bratislave, kvôli blízkosti Viedne predovšetkým u grófa Grasalkoviča (dnes prezidentský palác) a u biskupa Battányiho. Okrem príležitostných koncertov viacerých známych umelcov (Mozart, Haydn, Beethoven...) tu dlhodobo pôsobili Anton Zimmermann, Juraj Družecký a Johannes Sperger. V Kremnici pôsobil Anton Ashner, v Košiciach Franz Xaver Zomb. Z Oravy pochádzal Mikuláš Zmeškal, ktorý bol violončelista v Beethovenovom orchestri vo Viedni. Okrem toho boli aj priatelia. Známe sú najmä jeho sláčikové kvartetá.

Baroková hudba

Mohutný zvuk- vznik orchestrov a samostatnej inštrumentálnej hudby ako protiklad k prevahe vokálnej (spievanej) hudby v renesanciiHojné používanie melodických ozdôbVznik nových hudobných nástrojov, príp. ich zdokonalenie pre sólovú funkciuRozsiahle skladbyKonkrétne znakyVznik opery - hudobný žáner. Prvá opera sa volala Dafné (nezachovala sa). Prvá zachovaná sa volá Euridika. Obe sú dielom Jacoppa Periho.Vznik divadiel určených na hudbu - niekedy sa tiež nazýva opera. Dovtedy sa hudba prezentovala najmä v kostoloch a v panských sídlach.Vznik orchestrovVznik nových hudobných nástrojov:Husle (viola a violončelo) - vznikli z Violy da gamba úpravou tvaru (zaoblené dosky, pevnejší sláčik), čím získali jasnejší a silnejší zvuk, ktorý sa viac hodil do veľkých divadelných sál. Organ- existoval síce už v staroveku, kedy bol poháňaný tlakom vody na vzduch. Neskôr bol poháňaný mechom, v renesancii dostal klaviatúru. Bol to však nástroj s malým počtom registrov (radov píšťal) a zvyčajne jedným manuálom (klaviatúra), ktorý sa dal prenášať. V baroku sa rozrástol do obrovských rozmerov a bol pevne vstavaný najmä v kostoloch (niekedy aj v divadle). Počet registrov vzrástol na niekoľko desiatok a počet manuálov na 2-5. Navyše pribudol pedál- klaviatúra ovládaná nohami. (Ak má klaviatúra 61 kláves a nástroj má 50 registrov- radov píšťal, tak počet píšťal je 61x50, teda približne 3050 a viac (niektoré rady sú dvojité, trojité)). Najdlhšie píšťaly majú okolo 10 m a najmenšie niekoľko cm.Obľuba virtuózov (mimoriadne nadaní sólisti- spev, hra na nástroji)Osamostatnenie inštrumentálnej hudby a jej zrovnoprávnenie s vokálnou.Vyváženie uznania svetskej (divadlá) a duchovnej (kostoly) hudbyTypické skladbyOpera- vokálno-inštrumentálne dielo, ktoré v sebe spája hudbu, divadlo, niekedy aj tanec. Ide o spievané divadelné predstavenie, kedy herci svoj text spievajú za sprievodu orchestra, ktorú je zvyčajne umiestnený po pódiom (tzv. kotol). Ária- je sólový spevácky výstup v opere, alebo v oratóriu. Ansámbel - je súhrnný názov pre vystúpenie menšieho počtu spevákov (duo, trio,....), bývajú aj zborové časti, niektoré časti sú len orchestrálne (napr. predohra, medzihra). V období baroka opera čerpala námety deja najmä z historických príbehov slávnych osôb.Oratórium- sa podobá opere. Nemá však divadelnú zložku, ani javisko- herci svoj text spievajú z miesta(zvyčajne z chóru). Pribudla postava rozprávača (testo= svedok) na opis udalostí. Námet deja čerpá najmä z Biblie. Hrávalo sa zvyčajne v kostole počas bohoslužieb (príbehy svätých). Pašie- sú zvláštnym druhom oratória. Podávajú obraz umučenia Krista.Omša- viacčasťová skladba na sprievod obradov katolíckej cirkvi. (Kyrie-Gloria-Credo-Sanctus-Benedictus-Agnus Dei). Vznikla ešte v románskom slohu.Sinfonia- orchestrálna predohra k opere/oratóriu. Zvyčajne 3 časti. (Francúzsko : Pomalá - Rýchla - Pomalá, Taliansko: Rýchla- Pomalá- Rýchla) Neskôr (v klasicizme) z nej osamostatnením vznikla symfónia. Suita - viacčasťová skladba. Jednotlivé časti sú kontrastné a tvoria podklad k tancom. Môže mať aj netanečné časti. (Sarabanda- Gigue- Menuet- Boureé- Gavotta)Triová sonáta- pre dva sólové nástroje a sprievod (Basso continuo)Sólová sonáta - pre jeden sólový nástroj a sprievodKantáta - viacčasťová vokálna skladba pre sólo a zbor. (s hudobným sprievodom)Concerto grosso- "Veľký zápas" kontrastná viacčasťová skladba pre orchester a komornú skupinu, resp. sólistu. Neskôr z neho vznikol sólový koncert.Kontrapunktické skladby - Fúga(najdokonalejšia a najnáročnejšia), Toccata, Prelúdium, Kánon(opakovanie tej istej melódie v jednotlivých hlasoch s časovým odstupom), Passacaglia, Ciaccona,Predstavitelia barokovej hudby Medzi najvýznamnejších skladateľov obdobia baroka patria Taliansko:
Viac tu: https://zus-nauka.webnode.sk/news/barokova-hudba/
Celé obdobie baroka už patrí do NOVOVEKU. V hudobnom umení barok ohraničujú roky 1600 (vznik opery)- 1750 (smrť J. S. Bacha), hoci vplyv renesančnej hudby (polyfónia) sa značne prejavoval aj v baroku a okolo roku 1730 už nastupuje nový hudobný sloh- klasicizmus. Obdobie baroka je typické svojou mohutnosťou, veľkoleposťou a prezdobenosťou.
V oblasti hudby to znamená
Jacoppo PERI- talian. Autor prvej opery- favola in musica.(pôvodné pomenovanie pred názvom OPERA)
Claudio MONTEVERDI- (1567-1643)- talian. Komponoval na prelome renesancie a baroka. Prvý veľký majster opery(Orfeus). Poukázal na potrebu rovnováhy medzi divadelnou a hudobnou zložkou opery.
Archangelo CORELLI
Alessandro SCARLATTI
Domenico SCARLATTI (1685-1757) -syn A. Scarlattiho
Antonio VIVALDI (1678-1741)
Nemecko:
Johannes PACHELBEL
Diettrich BUXTEHUDE- dánsky skladateľ pôsobiaci v Nemecku. Organista. Vzor mladého J.S.Bacha. V tom čase požíval veľkú slávu.
Georg Philipp TELEMANN- nemecký skladateľ, v tom čase považovaný za najslávnejšieho v Nemecku.
Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Anglicko:
Henry PURCELL- anglický dvorný skladateľ.
Georg Fridrich HAENDEL(1685-1759)
Francúzsko:
Jean Battiste LULLY- francúzsky dvorný skladateľ.
Jean Philippe RAMEAU- francúzsky dvorný skladateľ.
Francois COUPERIN- francúzsky dvorný skladateľ, clavesinista(francúzske čembalo) a učiteľ.

Stredoveká hudba

Galikánsky(Francúzsko),Milánsky=Ambroziánsky,Ľudský hlas ako stvorený Bohom bol pokladaný za vhodný na jeho oslavu.Pripomínalo by to staré pohanské obradyHusitský- v češtine (15. stor)Protestantský (Luteránsky)- v nemčine (16. stor)Trubadúri a rytiersky spev, Truvéri, Minesangri a Meistersangri, Igrici a HudciHojné použitie hud. nástrojov- gajdy, píšťaly, bubnyCarmina Burana- zbierka svetských skladieb o láske, prírode, víne a pod.
Viac tu: https://zus-nauka.webnode.sk/news/stredoveka-hudba/
STREDOVEK (500-1500)
Ø Románsky sloh (500-1100)
o Monódia- jednohlasný spev
o Gregoriánsky chorál - jednohlasný náboženský spev katolíckej cirkvi v latinskom jazyku (vo východných cirkvách majú dodnes vlastný druh spevu- podobný k nám priniesli Konštantín a Metod, predtým u nás Frankovia používali G. CH.).
§ Zjednotený výber náboženských spevov na pokyn pápeža Gregora I. - Veľkého (okolo r. 600) (jednotlivé krajiny do nového náboženstva (kresťanstvo) často vkladali prvky zo svojich predchádzajúcich pohanských obradov. Bolo treba zjednotiť obrady, modlitby aj spev, ak mala byť jednota v cirkvi)
§ Staršie druhy chorálu (náboženský spev)
§ Vznik značiek na zápis melódie - NEUMY
§ Spevácke školy pri kláštoroch - Schola Cantorum
§ Zákaz používania hud. nástrojov (v kostole)
§ Ok. roku 1000 Quido z Arezza vymyslel prvú notovú linajku a solmizáciu (ut-re-mi-fa-sol-la)
§ Novšie druhy chorálu
Ø Gotika
o 1100-1400
o Pribudol 2, 3 a 4 hlas k melódii z G.CH. - Cantus Firmus (neskôr aj nové melódie)- duplum, triplum, kvadruplum
o Notredamská škola (Paríž)- skladatelia Leoninus a Perotinus.
o Používali iný systém ladenia- ladili iba prímy, kvarty, kvinty, oktávy
o Hudobné nástroje ako sprievod k spev- jeden z hlasov
SVETSKÁ HUDBA:
Ø Renesancia(polovica)(1400-1600)
o Znaky: Rozvoj vedy (Medicína, Chémia, Astronómia), Mechaniky- vynálezy a zlepšováky, Moreplavby. Nábožensko-reformačné hnutia.
o Hudba: POLYFÓNIA (Mnohohlas- až 36, pričom všetky sú rovnako dôležité)- Postupne snaha cirkvi o zákaz polyfónie (Niekedy nezrozumiteľnosť textu, alebo dvojzmyselné skladby- na jednu melódiu duchovný, aj svetský text). Kontrapunkt- pravidlá komponovania polyfónie. Niekedy sa ním označujú aj polyfonické skladby.
o Skladatelia: Josquin Despréz, Johannes Ockegham (36 hlasné Deo Gratias), Orlando di Lasso (1532-1594)- okolo 2000 skladieb , napr. zbierka Magnus Opus Musicum (vyše 500), Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)- presvedčil pápeža o vhodnosti polyfónie pre chrámovú hudbu. Missa papae Marcelli. Množstvo najmä chrámových skladieb, ale aj zbierka ľúbostných veršov pre svoju manželku.
NOVOVEK (1500-1950)
Prelomové udalosti: Objavenie Ameriky(1492), Náboženská reformácia(1517), Zdokonalenie kníhtlače (1455), Bitka pri Moháči (1526)
SÚČASNÁ DOBA- Supervek
Prelomové udalosti: Cestovanie do vesmíru, Super_rýchly prenos informácií- Internet, TV, Rádio, Rozbor látok na úrovni atómov a ich cielené kombinovanie s cieľom získania potrebných materiálov, výskum DNA a jeho úprava s cieľom ovplyvnenia vlastností organizmu- rastliny, živočíchy.

Praveká a staroveká hudba

PRAVEK (30 000 pr. Kr.-5000-3000 pr. Kr.) -Vynález písma
- Hudba primitívna, základom bol rytmus (podobnosť s dnešnými primitívnymi kmeňmi)
- Dorozumievanie (ako sa dnes komunikuje pomocou hudby?), obradné účely
- Bubon, hrkálky, luk
STAROVEK (5000 pr. Kr.- 500 po Kr.) - rozpad Západorímskej ríše (Východorímska sa zmenila na Byzanskú, ktorú zničili až Tatári=Mongoli v 12.stor.)
- Obdobie veľkých ríš (Čína, India, Perzia, Babylon, Egypt, Židia, Grécko, Rím)
- Hudba ako sprievodný jav náboženstva
- Jednohlasný spev so sprievodom nástrojov
- Zdokonalenie hudobných nástrojov (Harfa- lýra, Dychové nástroje- flauta, Trúbka poľnica, Šalmaj- predchodca hoboja, klarinetu, saxofónu, Organ poháňaný vodou)
- Hudba ako umenie: Grécko, Pýtické hry- súťaž v umení
- Základy hudobnej teórie, filozofie a psychológie: Pytagoras
- Písmenková notácia: Grécko - Seikilova pieseň (na pomníku)
- Skladatelia: kráľ Dávid, poetka Sapfó
- Pamiatky: Seikilova pieseň, Sochy a obrazy hudobníkov, Biblia

Stránky hrajú pod taktovkou ZUŠ DUDINCE
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky