4. ročník

18.10.2016

4. NÁREČOVÉ SLOVÁ A NIEKTORÉ VÝZNAMNÉ DNI A PRANOSTIKY V ROKU
Katarína na ľade, Vianoce na blate: 25.11.
Ondrej: 30.11- trasenie plotov.
Zakladanie výhonkov (V Čechách na Barboru 4.12)
Mikuláš (6.12)
Lucia (13.12)
"Žerný deň" - (23.12)- Betlehemci
Štedrý deň (24.12)- pôst, Betlehemci, štedrovečerné zvyky: reťaz okolo stola, orechové škrupinky ako loďky, liatie olova, hádzanie topánky, chodenie po spievaní,
Sv. Štefan (26.12) - plesy
Silvester -
Nový rok (1.1)
Traja Králi (6.1)
Fašiangy: sprievod masiek, zábavy, pochovanie basy
Vynášanie Moreny (Murieny)
Veľkonočný pondelok: šibačka, oblievačka
Studený máj, v stodole raj. Aprílový dážď je lepší ako hnoj.
Majálesy
Medardova kvapka 40 dní kvapká (8.6)
Svätojánske ohne "Hojana" (Vojana)
Svätá Anna chladná zrána
"Po Turzovských hodoch (15.8) skončilo leto na Kysuciach"
Dožinky
ZNÁME a NETRADIČNÉ NÁREČOVÉ SLOVÁ
Ancug - oblek
Bavidlo - hračka
Bebech - haraburda, stará vec, oblečenie
Bľach - plech
Bľajo - neupravený človený
Burgiňa - repa
Dach - strecha
Fijok, podstolina - šuflík
Firhanka - záclona
Futra - zárubňa na dverách
Futro - krmivo pre koňa, obrok
Gac_ - nohavice
Gajst - petrolej
Hornodľa - spona do vlasov
Chachar - biedny, chorý človek
Chachrač - kašlať
Kapki- cukríky
Kasňa - skriňa
Klotka - visiaci zámok
Koľebadla - trojnožka na plátenú kolísku
Koperta - poštová obálka
Kvit - lieh, pálenka
Lach - lenivec, lajdák

Pantok - ťažká sekera
Pišinger - keks, doboška
Pľekanec - dojča, ale aj mladé teľa
Plistva - Trasochvost
Roľka - kladka
Rožni - zasvieť
Špik - cencúľ
Štreka - železnica
Točki - fúrik
Vrecuľa - plachta na trávu, trávnica
Vrodňok - škaredý človek
Vredňok - nervózny, hnevlivý človek
Zohlav_k - vankúš

6. SLOVENSKÁ HUDOBNÁ MODERNA
- nie moderná vo význame populárna, ale súčasná v tej dobe- dosiahla úroveň hudby v iných krajinách.
- po vzniku ČSR vznikli aj u nás vhodné podmienky na rozvoj hudobnej kultúry- ochota, podpora, financovanie.
- prvá generácia moderných slovenských skladateľov študovala na Pražskom konzervatóriu (v tom čase VŠ)- u Vítězslava NOVÁKA (profesor, český skladateľ obdobia romantizmu 1870-1949)
Alexander MOYZES (1906-1984)- syn Mikuláša Moyzesa, počas štúdia v Prahe ho doučoval novinky v hudobnej kultúre.
Ø Po skončení štúdií sa stal profesorom na Hudobnej akadémii v Bratislave, písal učebnice, zúčastňoval sa umeleckých súťaží ako porotca.
Ø V svojej tvorbe sa okrem národnej hudby venoval jazzovej hudbe (v to čase populárna hudba)- vplyv Jaroslava Ježka.
o opera Udatný kráľ (o Svätoplukovi)
o symfonická suita (viacčasťová skladba pre orchester) Dolu Váhom
o 12 symfónií
o piesne a zborové skladby
o komorné skladby
o úpravy ľudových piesní
o spolupracoval so SĽUKom (umelecký riaditeľ)
Eugen SUCHOŇ (1908-1993)- okrem komponovania bol učiteľom na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. Ako študent hrával na klavíri v kine k nemým filmom.Opery: Krútňava - prvá slovenská národná opera, Svätopluk,Orchestrálne skladbyVokálne skladby: Nox et solitudoZborové skladbySkladby pre deti: Varila myšička kašičkuDuchovné skladbyKlavírne skladby: Metamorfózy(premeny)9 opier- Juro Jánošík, Beg Bajazid, Mister Scrooge (stal sa ňou známy v zahraničí)Symfonické skladby (pre orchester)Klavírne skladby: Tatranské potokyPiesňová tvorbaZborové skladbyKomorné skladbyKrútňava: Príbeh z dedinského prostredia. Ľudia nájdu zastreleného mládenca z dediny. Žandári nič nevyšetrili. Otec zavraždeného sa rozhodne pátrať sám a sľubuje pomstu, ale tiež nič nezistí. Snúbenica zavraždeného sa zakrátko vydá za bohatého sedliaka. Ten sa k žene nespráva príliš dobre, veľa pije. Paholok na gazdovstve nájde v stodole zakopanú pušku. Nakoniec sa gazda prizná, že on je vrah a že mládenca zastrelil zo žiarlivosti. Sám sa udá policajtom, pretože má výčitky svedomia- preto aj pil. Otec mŕtveho sa vzdá pomsty a dedičný podiel svojho syna dá synovi synovej snúbenice.
Ján CIKKER(1911-1989)- skladateľ, profesor VŠMU
Beg Bajazid: libreto (knižná= textová predloha) podľa básne Sama Chalupku Turčin Poničan: Mladý vojak (vojenský dôstojník) bojujúci na strane Turecka zajme a odvedie do otroctva starú ženu, ktorá sa mu stará o domácnosť. Spieva jeho synovi uspávanky, ale jemu sa zdá, že ich už niekde počul. Nato mu otrokyňa hovorí, že jej pred mnohými rokmi Turci ukradli malého syna, ktorý mal na boku výrazné materské znamienko. Vojak zistí, že to je jeho matka, prosí ju o odpustenie a navrhuje jej pokojný život v blahobyte u neho doma. Ona odmietne a chce sa vrátiť domov a pokojne umrieť v rodnej dedine.

8. Romantizmus, Národná hudba, Programová hudba

ROMANTIZMUS (1820-1900(1950))Romantická hudba je charakteristická nadvládou citovej zložky. Ako prostriedok začala používať programovú hudbu- má dej. Na úkor citovej zložky sa často skresľovala skutočnosť.Začal používať komplikovanejšie vzťahy medzi tóninami a akordmi- celkovo sa upúšťalo z prísnych pravidiel(ktoré platili v klasicizme).Kvôli zaujímavejšiemu zvuku sa rozšíril orchester (z pôvodných 30-40 hudobníkov na viac ako 80) a pribudli nové hudobné nástroje (saxofón, akordeón) a rôzne stroje (zvukové efekty).prevaha menších hudobných foriem (piesne, klavírne skladby)nadviazal bez väčších zmien na predchádzajúce obdobie (klasicizmus), pribudla citová zložka hudby a programovosť.Nadradenosť citovej zložky hudby viedlo k rozpadu zaužívaných pravidiel rytmu, tónin, harmónie (akordov- T, D, S)City a vášneNa pleseNa vidiekuCesta na popraviskoSabat čarodejnícnie je ľudová, ale umelá = má známeho autoradá sa podľa nej charakterizovať (určiť) konkrétny národ, krajNárodná hymnaNárodné opery- Krútňava, Beg Bajazid, Juro Jánošík, Udatný kráľNárodné symfónie - Dolu VáhomNárodné tance - odzemokRozdelenie
Ranný romantizmus- do 1850
Vrcholný romantizmus
Novoromantizmus
Klasicizujúci romantizmus
Neskorý romantizmus
RANNÝ ROMANTIZMUS (1820-1850)
PREDSTAVITELIA RANNÉHO(začiatočný) ROMANTIZMU
Franz SCHUBERT(1797-1828)- rakúsky (z Viedne) skladateľ a klavírista. Bol veľmi hanblivý, takmer vôbec nehral verejné koncerty. Hrával na večierkoch pred kamarátmi- ŠUBERTIÁDY, kde pohotovo tvoril hudbu k básňam (Goethe, Hayne). Prezývajú ho Kráľ piesní- zložil ich vyše 600. Napísal aj niekoľko symfónií. Najznámejšia sa volá NEDOKONČENÁ. Jeho skladby objavili až po jeho smrti.
Najznámejšie piesne a piesňové zbierky: Kráľ duchov, Pstruh, Ružička, Margaréta pri praslici, Krásna mlynárka.
Robert SCHUMANN (1810-1856) - nemecký skladateľ, zo začiatku aj výborný klavírista. Prílišným cvičením si poškodil ruku, potom už len komponoval. Veľa skladieb pre svoju manželku Kláru- výbornú klavíristku. Založil prvý hudobnícky časopis, ktorý existuje dodnes. Stal sa hudobným manažérom. Objavil a propagoval skladby F. Schuberta.
Symfónie (4), Zbierka klavírnych skladieb Detské scény
Fryderyk CHOPIN(1810-1849)- poľský skladateľ a klavírista. Jeho otec bol Francúz. V polovici života musel Fryderyk z Poľska emigrovať kvôli revolúcii. Prešiel viacerými krajinami (aj cez dnešné Slovensko), nakoniec sa usadil v Paríži, kde žil až do smrti.
Komponoval skladby pre klavír, alebo s účasťou klavíra (napr. husle a klavír). Medzi najznámejšie patria úpravy poľských národných tancov: Mazurky, Valčíky, Polonézy
Felix MENDELSOHN-BARTOLDY(1809-1847) nemecký skladateľ, židovského pôvodu. Ako mladý absolvent konzervatória objavil skladby J. S. Bacha a pričinil sa o o jeho slávu. Prezývajú ho "Básnik klavíra" jeho skladby sú tak melodicky zaujímavé, že text nie je nevyhnutný.
Skladateľka bola aj jeho sestra Fany, ktorá zo začiatku kontrolovala jeho skladby. Krátko po jej smrti umrel aj Felix.
Skladby: 5 symfónií (Talianska, Škótska)
Klavírne skladby (Piesne bez slov)
Orchestrálne skladby (Sen noci svätojánskej- Svadobný pochod)
VRCHOLNÝ ROMANTIZMUS (1850-1900) (Neskorý romantizmus do 1950 nepriniesol významnejšie zmeny)
DVA HLAVNÉ PRÚDY (navzájom sa neuznávajúce)
1. Klasicizujúci romantizmus- nadvizal na hudbu klasicizmu a ranného romantizmu. S menšími odchýlkami dodržiava pravidlá hudobných foriem, tonality, rytmu.
Johannes BRAHMS (1833-1897) nemecký skladateľ, hlavný predstaviteľ klasicizujúceho romantizmu
- Symfónie
- Zbierka Uhorské tance
Novoromantizmus- porušuje dovtedajšie pravidlá tonality, harmónie, rytmu. Hlavným kritériom v hudbe je dojem, pocit, emócia, zvuková farba (hudobné nástroje, technika hry, hudobné efekty). Nové hudobné formy: Symfonická báseň (súvislá skladba, bez častí- vyjadruje dej), Hudobná dráma (Opera bez dejstiev)
2. Richard Wagner (1813-1886) nemecký skladateľ, hlavný predstaviteľ novoromantizmu
Opery: Lohengrin, Tanhauser, Tristan a Izolda, Bludný Holanďan
Symfonická báseň (cyklus 4 SB) Prsteň Nibelungov:
PROGRAMOVÁ HUDBA - hudbou autor vyjadruje istý dej, alebo opisuje obraz = program. Národná hudba je podskupinou programovej- nie každá programová hudba je aj národná, ale každá národná je programová.
- Je typická pre obdobie romantizmu (19 stor.- polovica 20 stor.)
Hector BERLIOZ (1803-1869)- francúzsky skladateľ, autor prvej programovej symfónie (rozsiahla skladba pre orchester- nespieva sa) Fantastická symfónia(fantázia, city). Každá postava bola vyjadrená vlastnou melódiou- ideé fix
5 častí:
Carl Maria von WEBER (1786-1826) nemecký skladateľ, autor prvej romantickej opery Čarostrelec. Dej je príbehom streleckej súťaže, ktorú vyhlásil starý hájnik a v ktorej bolo možné získať miesto hájnika (jeho nástupcu) a ruku jeho dcéry. Mladý hájnik, ktorému sa tá dcéra páči chce súťaž vyhrať. A hoci vie dobre strieľať, na kamarátovu radu uzatvorí dohodu s démonom, ktorý mu začaruje náboje s podmienkou, že posledný náboj bude riadiť on. Ostatnými hájnik trafí, na čo si pomyslí. Pri súťaži tým posledným nábojom zasiahne svoju milú. Tá ale prežije zásluhou kúzelných bylín. Napokon sa ukáže, že kamarát mladého hájnika dohodol jeho zmluvu s démonom iba ako výmenu za vlastnú dušu.
NÁRODNÁ HUDBA
o Ak má text, je v národnom jazyku
o Môže čerpať z folklóru- melódia známej piesne, rytmus, tanec, hudobný nástroj v orchestri
o Obsah charakterizuje daný národ, zem- história, povesti, významné osobnosti, dôležité udalosti, opis krajiny, vznik- osamostatnenie
Príklady:
19. storočie je typické národným uvedomením jednotlivých národov a etník a pokusom o osamostatnenie.
ČESKO
Bedřich SMETANA (1824-1884) Zo začiatku pôsobil vo Švédsku. Neskôr mu ponúkli prácu v Česku. Bol učiteľom na konzervatóriu (okrem skladania a dirigovania). Je zakladateľ českej národnej školy (štýl). Ku koncu života ohluchol, ale naďalej komponoval- aj svoju najznámejšiu Symfonickú báseň.
Opery: Dalibor, Libuše, Hubička, Čertova stena, Dve vdovy, Tajemství, Predaná nevesta (námet z dedinského prostredia - jeho najznámejšia opera), Braniboři v Čechách (historický námet- prvá česká národná opera)
Symfónie, Symfonická báseň Má vlast (6 častí)
Klavírne skladby (Lujzina polka, Jiřinkova polka)
Komorné skladby: Sláčikové kvarteto Z mého života
Antonín DVOŘÁK (1841-1904)- pôsobil ako profesor na konzervatóriu v Prahe, ale aj ako riaditeľ konzervatória v New Yorku.
Symfónie (9): najznámejšia je č. 9 Z nového sveta (Novosvetská) - opis zážitkov z USA.
Opery: Čert a Káča, Rusalka (rozprávkové námety)
Duchovné skladby: Písně biblické, Stabat Mater
Klavírne skladby: Humoreska
Leoš JANÁČEK- venoval sa aj zbieraniu a úpravám ľudových piesní (aj na Slovensku). Podľa komixu napísal operu Příběhy Lišky Bystroušky.
Zdeněk FIBICH
Josef SUK- žiak a zať A. Dvořáka
Vítězslav NOVÁK- profesor na konzervatóriu v Prahe, učiteľ predstaviteľov slovenskej hudobnej moderny
RUSKO
Vplyvom modernej doby (železnica, noviny, obľuba cestovania) sa dostali do povedomia ruskí hudobníci, dovtedy v západnej Európe neznámi.
Michal Ivanovič Glinka
Alexander Dargomižskij
MOCNÁ HŔSTKA- Mogučaja kučka: Skupina hudobných amatérov (mali iné povolanie)
Milij Alexejevič BALAKIREV- vedúci skupiny. Hudobník.
Modest Petrovič MUSORGSKIJ- štátny úradník (neskôr alkoholik)
Nikolaj RIMSKIJ-KORSAKOV- námorník, neskôr profesor na konzervatóriu
Alexander BORODIN- lekár
Pjotr Iljič ČAJKOVSKÝ (1840-1892)- bol známy, cestoval a pôsobil aj v Európe. V Paríži spolupracoval s miestnym ruským baletným súborom.
-Opery: Piková dáma, Eugen Onegin, Panna Orleánska (Jahanka z Arcu),
-Balety: Luskáčik, Labutie jazero
-Klavírne skladby: Chorá bábika-Smrť bábiky-Nová bábika,
-Symfónie
Koncerty: Klavírny koncert
POĽSKO- Fryderyk CHOPIN- úpravy poľských národných tancov, Stanislaw Moniuszko
TALIANSKO- Giuseppe VERDI
UHORSKO- Franz LISZT
MAĎARSKO- Béla BARTÓK, Zoltán KODÁLY, Ferenc ERKEL (Opera László Hunyady- o bratovi Mateja Korvína)
FÍNSKO- Jean SIBELIUS
NÓRSKO- Edward Hagerup GRIER

9. Romantizmus na území Slovenska
V porovnaní s vyspelými krajinami (Francúzsko, Nemecko, Poľsko, Rusko, Rakúsko, ČESKO) bola u nás hudba zaostalá
o Boli sme súčasťou Rakúsko-Uhorska, národné myšlienky boli potláčané- maďarizácia.
o Neexistovali u nás vyššie školy (okrem niekoľkých gymnázií a cirkevných ústavov)
o Nedostatok vzdelaných vedcov, učiteľov, umelcov
o Neexistovali profesionálne hudobné skupiny, ani divadlá
o V 19. STOR.NEVZNIKLI TAKMER ŽIADNE VÝZNAMNEJŠIE NÁRODNÉ SKLADBY
Ø Hudobnú produkciu zastupovala ľudová hudba, domácke muzicírovanie (základy hry na hudobnom nástroji patrili k spoločenskému bontónu- slušné vychovanie)
Ø Hudobné vzdelanie vyššieho stupňa mali iba kňazi a učitelia
Ø Hudbu predstavovali najmä úpravy ľudových piesní (pre miešaný zbor, klavír), duchovné a národné piesne- národobuditeľské krúžky a spevokoly (Martin, Lipt. Mikuláš)
Mikuláš Moyzes- učiteľ, otec Alexandra Moyzesa. Pôsobil na strednom, neskôr na východnom Slovensku. Najmä úpravy ľudových piesní. Komorné skladby.
Viliam Figuš-Bystrý- zbierka 1000 slovenských ľudových piesní. Prvý pokus o národnú operu - Detvan, podľa básne Andreja Sládkoviča.
Ján Levoslav Bella(1843-1936)- kňaz. Študoval aj hudbu (v zahraničí). Väčšinu svojho života prežil mimo Slovenska. Vrátil sa až po vzniku ČSR(1918).
Kantáta Svadba Jánošíkova
Chrámové skladby- piesne, organové skladby
Prvá opera slovenského autora Kováč Wieland- nie je národná, lebo má text v nemčine
Milan Lichard- úpravy ľudových piesní
Frico Kafenda- na vysokú školu v Nemecku ho prijali bez skúšok. Klavírista. Vrátil sa až po vzniku ČSR- vyučoval hru na klavíri (Napr. E. Suchoňa)
Mikuláš SCHNEIDER-TRNAVSKÝ(1881-1958)- študoval v Budapešti, Viedni a Prahe- kompozíciu(skladanie hudby) a hru na organe. Zo začiatku pôsobil mimo územia Slovenska. Posledných 50 rokov prežil v Trnave.
· Organové skladby
· Duchovné piesne
· Jednotný katolícky spevník (1937)- okolo 200 piesní z celkových 550. Ostatné zozbieral zo starších spevníkov, príp. ich upravil.
· Úpravy ľudových piesní
· Piesňové cykly (zbierky vlastných piesní)- Piesne o matke, Slzy a úsmevy, Drobné kvety. Piesne: Keby som bol vtáčkom, Oráč,

Stránky hrajú pod taktovkou ZUŠ DUDINCE
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky